Koulussa

Vielä 1990-luvun lopussa tietokoneet olivat kouluissa – varsinkin maaseutukouluissa – vielä melko harvinaisia. Moni opettaja saattoi ainoastaan haaveilla voivansa opettaa lapsille tietokoneen avaamista ja sammuttamista, puhumattakaan siitä, että opetuksen tukena olisi voitu käyttää erilaisia opetusohjelmia. 2000-luvun alkaessa tietokoneet yleistyivät pienimmissäkin kouluissa, ja ATK-tunteja saatettiin alkaa pitää kerran viikossa. Tietokoneiden avulla ei vielä tehty kuin ehkä kymmensormijärjestelmä-harjoituksia sekä alkeellisia matematiikkaharjoituksia. Värisevällä näytöllä saattoi liikkua kirkasvärisiä palloja, mitkä oli numeroitu. Näistä numeropalloista piti valita oikea ruudun alareunassa olevaan plus- tai kertolaskutehtävään. ATK-luokassa piti liikkua varovaisesti ja kunnioittavasti, ettei mikään vain menisi rikki, eikä mikään piuha irtoaisi paikaltaan, sillä opettajakaan ei olisi osannut laittaa sitä paikalleen. Taisipa olla, että kädetkin piti pestä sisään tullessa.

Aika meni nopeasti eteenpäin. Jo vuosikymmenen puolivälissä tietokonetta pidettiin jo pakollisena hankintana kaikille lukioon siirtyville. Hieman ennen 2010-lukua pikkupitäjien lukioissakin alettiin jo kokeille etäkursseja, joissa tehtävien anto, teko ja palautus toimivat netissä. Lukion ATK-kursseilla harjoiteltiin varovaisin ottein koodaamista. Youtube aloitti toimintansa 2005, ja Google tuli Suomeen 2006. Suomenkielinen Wikipedia oli toiminut virallisesti jo vuodesta 2002. Internetissä pystyi tekemään kouluympäristössä paljon, paljon muutakin kuin vain jahtaamaan erivärisiä numeropalloja.

Opetusohjelmat hyödyllinen tuki opetukselle

Tietokoneluokka

Nykyään erilaisista opetusohjelmista tai kouluopetuksen tueksi sopivista ohjelmista on lähinnä runsaudenpula. Opetusohjelmiksi sopivia, hyviä ohjelmia on tarjolla vaikka millä mitalla. Sopivia ohjelmia löytyy niin äidinkielen, historian kuin vaikkapa kuvaamataidonkin opettajille. Opettaja voi pyytää oppilaansa ottamaan tabletit, läppärit tai älypuhelimet esiin, ja käyttämään lopputunnin jonkin tekstinkäsittely-, työkalu- tai kuvankäsittelyohjelman parissa. On myös erilaisia pelejä, joita voidaan käyttää apuna opetustilanteissa esimerkiksi matematiikan tunneilla. Lapsi oppii leikkimällä, ja ennen kaikkea itse tekemällä. Kuivaa monologia vetävää opettajaa ei ehkä jaksa seurata, mutta hyvin suunniteltu peli herättää mielenkiinnon, ja oppiminen tapahtuu kuin huomaamatta. Käytetäänköhän enää missään koulussa vanhoja, pahvisia opetustauluja, joilla Raamatun tapahtumista opetettiin vielä vuonna 1998, tai diakuvia, mitkä olivat maantiedon tuntien kohokohta 2003–2004? Jos oppilaat lupasivat olla kiltisti, opettaja kaivoi esiin diaprojektorin ja näytti epätarkkoja kuvia Argentiinan pääkaupungista, Kiinan muurilta tai Alppien laskettelukeskuksista.

On kuitenkin totta, että kouluilla ei ole varaa maksaa opetusohjelmista. Jos opettajat haluavat täydentää virallista opetusmateriaalia, heidän tulee valita ilmaisten opetusohjelmien joukosta. Moni ilmainen opetusohjelma on englanninkielinen, minkä lisäksi voi olla, ettei se toimi kaikissa koneissa tai sovi luokassa oleville eritasoisille oppilaille. Hyvien opetusohjelmien (eli laadukkaiden, suomenkielisten ja vieläpä ilmaisten ohjelmien) etsimiseen voi siis mennä aikaa.

Opetusohjelmia vaikka joka tunnille

Yhdestä sataan
Kuva: opetusohjelmat.fi

Opetusohjelmia löytyy vaikka jokaiselle päivän oppitunnille. On alkeis- ja erityisopetukseen sopivia syy-seurausohjelmia, lukiohjelmia (kuten Lukimaa I tai Kuuntele ja Kirjoita) ja yksinkertaista matematiikkaa opettavia ohjelmia, kuten Yhdestä Sataan

Äidinkielen tunnilla voidaan opetella tekstinkäsittelyä esimerkiksi Wordin avulla. Power Point sopiityökaluksi jo ala-asteelle. Fysiikan tunnilla voidaan käyttää ohjelmia, mitkä käsittelevät ainetta, energiaa ja luonnonlakeja, esimerkiksi ilmaista Algodoo-ohjelmaa. Historian opettaja voi laittaa lapset rakentamaan omaa sukupuutaan Family Tree Builder -ohjelman avulla. Tällainen tehtävä sopii vaikka kotitehtäväksi. Kuvataidetunneilla ei vain piirretä ja maalata, vaan käsitellään muotoja, valoa, värejä ja ulottuvuuksia – vaikka Tux Paint -opetusohjelman parissa. Maantiedon opettaja voi hylätä diat ja esitellä kaupunkeja vaikkapa Google Earthin avulla. 

Musiikkitunnin läksyt voi hoitaa, vaikka kotona ei olisi yhden yhtä soitinta, sillä netistä tai kännykästä voi löytää virtuaalisen pianon tai kitaran. Kymmensormijärjestelmää opetellaan edelleen, esimerkiksi ilmaisen RapidTypingin avulla. Raamatun opettamiseen mainio työkalu on e-Sword. Ala-asteen matematiikan opettajalle on tarjolla lukuisia eri ohjelmia ja pelejä, esimerkiksi Scilab, mikä muistuttaa maksullista Matlab-ohjelmistoa.

Koululaisille ja heidän vanhemmilleen on luonnollista käyttää internetiä ja erilaisia mobiilisovelluksia kaikissa yhteyksissä. Opetusohjelmat ovat moderni ja tehokas tapa opiskella ja oppia. Tietokoneen käyttöön opetuksen apuvälineenä liittyy toki joitain riskejäkin. Moni on huolissaan siitä, vieraantuvatko lapset kirjoista ja lehdistä. Lisäksi lapsille tulee opettaa yhä enemmän kriittistä lukutaitoa. Tietoa etsitään yhä enemmän internetin hakukoneiden avulla, ja netti on tunnetusti pullollaan valeuutisia, propagandaa ja fiktiota, joiden joukosta voi olla vaikea etsiä objektiivisia faktoja.

Mitkä opetus-ohjelmat ovat käytössä Suomen kouluissa?